بحران میکروچیپ‌ ها

جنرال موتورز برآورده کرده که بحران کمبود میکروچیپ‌ها می‌تواند درآمدهای این کمپانی آمریکایی را در سال جاری میلادی بین 1.5 تا 2 میلیارد دلار کاهش دهد. فورد اعلام کرده که در صورت ادامه پیدا کردن کمبود قطعات نیمه‌ هادی تا پایان ماه ژوئن این شرکت بین 1 تا 2.5 میلیارد دلار کاهش درآمد را تجربه خواهد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، فعالان حوزه خودروسازی در ایالات متحده از طریق گروه‌های واسطه، از دولت جو بایدن تقاضا کرده‌اند تا راهکاری برای کاهش بحران کمبود میکروچیپ که به تعطیلی خطوط تولید و کارخانه‌های خودروسازی انجامیده پیدا کند. به باور کارشناسان صنعت خودرو این بحران تا این‌جای کار باعث کاهش یک میلیونی در رقم تولید سال جاری خواهد شد.

اقدامات دولت بایدن

براساس گزارش رویترز گروه لابی ائتلاف برای نوآوری‌های خودرویی، از وزارت بازرگانی آمریکا خواسته تا بخشی از سرمایه‌های خود را صرف افزایش بازده تولید چیپ‌های نیمه‌هادی کند تا به این ترتیب به صنعت خودروسازی کمک شود. در ماه فوریه جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آژانس های فدرال متعددی را مامور کرد تا بحران کمبود چیپ‌های نیمه‌رسانا را برطرف کنند.

همچنین گفته می‌شود که تقاضا شده با سرمایه‌گذاری 37 میلیارد دلاری برای افزایش تولید میکروچیپ‌ها در ایالات متحده موافقت شود. این مبلغ بخشی از رقم 2 تریلیون دلاری پیشنهاد شده توسط دولت بایدن به منظور بهبود زیرساخت‌های شغلی در آمریکاست که تحت عنوان «برنامه مشاغل آمریکایی» است.

جو بوتزلا مدیر ارشد ائتلاف برای نوآوری‌های خودرویی در توضیح برای رقم درخواستی نوشت که بخشی از این پول برای ایجاد ظرفیت جدید میکروچیپ‌های نیمه‌رسانا صرف خواهد شد که در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این ائتلاف نماینده تمامی خودروسازان بزرگی است که در ایالات متحده مشغو به تولید هستند از جمله: جنرال موتورز، فورد، فولکس‌واگن، تویوتا و هیوندای.

سرچشمه بحران

بحران کمبود میکروچیپ‌ها زمانی آغاز شد که پاندمی کووید-19 بازار قطعات نیمه رسانا را مختل کرد.

تقاضا برای خودرو خودروهای سواری و وانت‌های پیکاپ به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرد و موجب شد تا خودروسازان میزان تقاضای خود را برای میکروچیپ‌ها کاهش دهند. اما در همین زمان تقاضا در بازار لپ‌تاپ‌ها و مراکز داده‌ رشدی قابل ملاحظه داشت و در نتیجه وقتی بازار خودرو تولید خود را از سر گرفت کمپانی‌های تولید چیپ نمی‌توانستند فورا نیازهای خودروسازان را برآورده کنند. هفته گذشته فورد اعلام کرد که میزان تولیدش را در هفت کارخانه مونتاژ خود در آمریکای شمالی متوقف خواهد کرد.

کیا موتورز هم تولید خود را در کارخانه مونتاژ خود واقع در جورجیا کاهش داده است. در اواخر ماه مارس  جنرال موتورز اعلام کرد که تعطیلی کارخانه‌هایش را در لنسینگ میشیگان و ونتزویل به مدت یک هفته ادامه می‌دهد.

جنرال موتورز برآورده کرده که بحران کمبود میکروچیپ‌ها می‌تواند درآمدهای این کمپانی آمریکایی را در سال جاری میلادی بین 1.5 تا 2 میلیارد دلار کاهش دهد. فورد اعلام کرده که در صورت ادامه پیدا کردن کمبود قطعات نیمه‌ هادی تا پایان ماه ژوئن این شرکت بین 1 تا 2.5 میلیارد دلار کاهش درآمد را تجربه خواهد کرد.

بحران در سایر صنایع

خودروسازی تنها صنعتی نیست که از این کمبود دچار آسیب شده است. کمپانی کره‌ای سامسونگ الکترونیکس ماه میلادی گذشته اعلام کرده که کمبود چیپ تولید این شرکت را در تمامی محصولاتش، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی تحت‌الشعاع قرار داده است.

جینا ریموندو فرماندار سابق رود آیلند که حالا وزیر بازرگانی دولت جو بایدن است، گفته که حل مشکل کمبود چیپ‌های نیمه‌ هادی برای تمامی صنایع و فناوری‌های برقی اساسی و حایز اهمیت است.

ریموندو هفته گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی اعلا کرد: «این مساله به پیش‌افتادن از چین مربوط می‌شود. اگر همین حالا دست به کار شویم می‌توانیم با چین رقابت کنیم. الان وقت این کار است باید دست به تولید بزنیم، مخصوصا تولید چیپ‌های نیمه رسانا، البته باید شرایط را برای آن فراهم کنیم».

این یکی از نخستین بحران‌های بزرگ خودرویی است که دولت جو بایدن با آن روبه‌رو می‌شود و می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی توانایی‌های رفع بحران تیم اجرایی دولت او به شمار رود.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سیاستمداران در سراسر جهان وابستگی بیش از حد صنایع به ماده اولیه‌ای است که تولید و عرضه آن به طور انحصاری در دست کشورهای آسیایی (مشخصا چین و کره) قرار دارد.

به باور تحلیل‌گران این وابستگی به زنجیره تامین خارجی در آینده خطری بالقوه را متوجه صنایع و مشاغل در کشورهای مختلف خواهد کرد.

بحران اخیر مسئولان اتحادیه اروپا و ایالت متحده آمریکا را به لزوم سرمایه‌گذاری بر تولید و تامین داخلی مواد اولیه ضروری برای تولید خودرو و سایر محصولات آگاه کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =